Beterweters. Van lastige naar optimale interacties in de (g)gz
Elke behandelaar in de gezondheidszorg kent ze wel. Beterweters: patiënten die ‘ja-maar’ zeggen, veeleisend zijn of adviezen niet opvolgen. Fredrike Bannink en René den Haan stellen dat ‘lastige’ patiënten niet bestaan. Lastige interacties wel, en daar kun je iets aan doen.
Een spiegel voor de behandelaar
De behandelaar speelt de hoofdrol in dit optimistische en praktische boek. Door de focus te richten op het aandeel van de behandelaar in mislukte en in geslaagde behandelingen, wordt de lezer een spiegel voorgehouden. Want ook behandelaars kunnen beterweters zijn. Verhalen en tips van patiënten, oplossingsgerichte oefeningen en casussen bieden de tools om de interactie te verbeteren.
Aandacht voor specifieke situaties
Specifieke aandacht is er voor interacties bij onvrijwillige patiënten, dwang en drang, voortslepende behandelingen, onverklaarde lichamelijke klachten, crisissituaties en suïcidaal gedrag. Ook beantwoorden de auteurs veelgestelde vragen uit de praktijk.
Lastige interacties: je krijgt er weer zin in na het lezen van dit boek.
Hoe kan de interactie met patiënten (en hun naasten) of met collega’s veranderen van ‘lastig’ naar optimaal? Deze presentatie, bijhorend bij het boek ‘Beterweters’ van Bannink & den Haan (verwacht in februari 2016, boompsychologie.nl), laat zien hoe een behandeling in de (g)gz kan mislukken, met de behandelaar i.p.v. de patiënt in de hoofdrol, en hoe de behandeling kan slagen!